donderdag 27 februari 2014

Workshop BOEM Paukenslag

Workshop: Boem Paukenslag

foto's: Arno Geers
duur: 35min.
klassen: 1A3 en 1A8











1. Filmpje Dadaïsme
Komen tot de kenmerken van Dadaïstische literatuur.


Literatuur: Dadaïsme- Hoe groter de letters hoe luider je ze uitspreekt, hoe kleiner hoe stiller.
En wat met ons lichaamstaal? Hoe kunnen we daar een beweging bij vinden?
De leerlingen zeggen het gedicht op en houden rekening met de toonhoogte die gelijk staat met de grote van de fonds. Maar tegelijkertijd beelden ze het gedicht uit. 

Kritisch verslag


De workshop BOEM Paukenslag ging rap voorbij. Maar ik heb alles binnen de tijd kunnen doen wat ik wou doen. De leerlingen waren heel enthousiast en zeiden dat ze het leuk vonden. Wat mij vooral opviel is dat de stille leerlingen in de klas tijdens een les plastische opvoeding in deze workshop heel actief en betrokken waren. Het is in ieder geval iets toffer dan achter de lessenaar te zitten, en dit zeggen ze ook! Toen ik de uitleg gaf over het dadaïsme waren ze aandachtig, omdat ik ze eerst een filmpje heb getoond over dadaïstisch taalgebruik. De leerlingen moesten lachen als er soms wat vuile praat tussen zat, maarja zo zijn de dadaïsten. Verder hebben ze elke instructie opgevolgd en uitgevoerd met veel amusement. Dylan is een leerling die tijdens een les plastische opvoeding heel slordig werkt, maar tijdens zo een les is hij heel creatief, hij stimuleert zelfs de leerlingen en brengt hen op nieuwe ideëen. Het is leuk om ook positieve eigenschappen van de leerlingen te leren kennen. Daar kan ik dan eventueel op inspelen tijdens de lessen. 

Het eindresultaat was verrassend, Ze stonden allemaal in een kring en vertaalden BOEM Paukenslag in lichaamsbewegingen en duidelijk stemgebruik waarbij ze rekening hielden met het lettertype van het dadaïstisch gedicht. Op het einde van de les vroeg ik om mij mee te helpen en de banken terug goed te zetten, dit deden ze zonder te aarzelen. Ik denk dat ze wel wat wild stonden voor de andere les, maar ze hebben toch hun lichaamsbeweging gehad waarbij ze hun creativiteit konden uiten. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten