donderdag 27 februari 2014

workshop Hoedenonstwerper

      Workshop Hoedenontwerper- duur 35 min. 

      Overdreven beeld van een hoed. 

2      1. Bespreking stereotype hoeden: Overdreven beeld van een hoed dat ingeprent is bij ons. Net zoals een boom, mannetje….

      Doel deze les: bredere kijken,  hoeden uit verschillende culturen.

     Voor wat dient een hoed? 
a.       Weeromstandigheden
b.      Versiering
c.       Om de stand van rijkdom of armoede aan te duiden.

4    Verdelen in groepen voor spel
5        Spel verkenning: hoeden uit verschillende culturen: Leg de verschillende soorten hoeden bij het juiste land of genre. Ze krijgen daarvoor 1 minuut de tijd.


      spel kenmerken hoeden


a.       Ik duid 1 iemand van de groep aan. De leider van de groep.
b.      Ik geef ze 1 kaart. In groep proberen ze in overleg de hoed te beschrijven. De leider van de groep beeld de hoed uit of probeer zonder het land te verklappen de hoed te beschrijven.
c.       De andere groepen proberen te raden uit welk land de hoed afkomstig is, of uit welk deel van de wereld deze hoed afkomstig is.
d. Dit uit zich in spelvorm: Galgje
c. Wie 5 keer fout raad hangt en mag niet meer mee doen met het spel. Tot wanneer er 1  groep
    overblijft.

doel: Zo leren ze op een andere manier naar dingen kijken.


8     Tekenopdracht: Teken opnieuw een hoed
d     doorschuifsysteem
a.       teken een deeltje van een hoed.
b.      De volgende tekent een ander deeltje van een hoed erbij.
c.       Nieuw resultaat hoeden!


Folder: 


foto's hoeden verschillende culturen. 













Hoeden voor het spel: stereotiep
doel: na het spel, waar ze kennis leren maken met hoeden uit verschillende culturen moeten ze normaal een breder beeld hebben omtrent hoeden.



Hoeden na ze het spel hebben gedaan omtrent de verschillende culturen. 





Kritisch verslag


De leerlingen vonden denk ik de workshop tof, omdat ze op het einde van de les vroegen
wanneer ik nog zo een workshop ging geven. Tijdens het spel had ik het moeilijk om de
aandacht te vragen. De leerlingen waren denk ik zo enthousiast dat ze enorm op gingen in het
spel en waardoor ik bij een nieuw spel moeite had om ze terug kalm te krijgen. De volgende keer ga ik dit oplossen door voor het spel duidelijke afspraken te maken wanneer en hoe ik naar aandacht vraag. Dit zodat ze weten wanneer ik eventjes naar stilte vraag om de nieuwe opdracht uit te leggen.

Ik leer de leerlingen van mijn klassen beter kennen door deze middagactiviteiten. De leerlingen die ik nadien tijdens een les plastische opvoeding heb kennen mij beter en ik hen waardoor de betrokkenheid bij deze leerlingen hoger ligt dan bij de anderen. Ik heb ook het gevoel dat deze leerlingen beter hun best doen tijdens een les plastische opvoeding dan de andere leerlingen.

Tijdens de workshop heb ik ze vooral veel zien lachen. En op het einde van de les hebben ze een hoed getekend die helemaal anders is dan in begin van de les. En dit was mijn doel! Ze laten kennis maken met hoeden uit verschillende culturen, ze te laten kijken op een andere manier naar deze hoeden. Onbewust dringen deze beelden tot hun door en hebben ze een ander kijk naar hoeden toe dan in begin van de les.

 



Workshop BOEM Paukenslag

Workshop: Boem Paukenslag

foto's: Arno Geers
duur: 35min.
klassen: 1A3 en 1A8











1. Filmpje Dadaïsme
Komen tot de kenmerken van Dadaïstische literatuur.


Literatuur: Dadaïsme- Hoe groter de letters hoe luider je ze uitspreekt, hoe kleiner hoe stiller.
En wat met ons lichaamstaal? Hoe kunnen we daar een beweging bij vinden?
De leerlingen zeggen het gedicht op en houden rekening met de toonhoogte die gelijk staat met de grote van de fonds. Maar tegelijkertijd beelden ze het gedicht uit. 

Kritisch verslag


De workshop BOEM Paukenslag ging rap voorbij. Maar ik heb alles binnen de tijd kunnen doen wat ik wou doen. De leerlingen waren heel enthousiast en zeiden dat ze het leuk vonden. Wat mij vooral opviel is dat de stille leerlingen in de klas tijdens een les plastische opvoeding in deze workshop heel actief en betrokken waren. Het is in ieder geval iets toffer dan achter de lessenaar te zitten, en dit zeggen ze ook! Toen ik de uitleg gaf over het dadaïsme waren ze aandachtig, omdat ik ze eerst een filmpje heb getoond over dadaïstisch taalgebruik. De leerlingen moesten lachen als er soms wat vuile praat tussen zat, maarja zo zijn de dadaïsten. Verder hebben ze elke instructie opgevolgd en uitgevoerd met veel amusement. Dylan is een leerling die tijdens een les plastische opvoeding heel slordig werkt, maar tijdens zo een les is hij heel creatief, hij stimuleert zelfs de leerlingen en brengt hen op nieuwe ideëen. Het is leuk om ook positieve eigenschappen van de leerlingen te leren kennen. Daar kan ik dan eventueel op inspelen tijdens de lessen. 

Het eindresultaat was verrassend, Ze stonden allemaal in een kring en vertaalden BOEM Paukenslag in lichaamsbewegingen en duidelijk stemgebruik waarbij ze rekening hielden met het lettertype van het dadaïstisch gedicht. Op het einde van de les vroeg ik om mij mee te helpen en de banken terug goed te zetten, dit deden ze zonder te aarzelen. Ik denk dat ze wel wat wild stonden voor de andere les, maar ze hebben toch hun lichaamsbeweging gehad waarbij ze hun creativiteit konden uiten.